09/11/2019

Lions blijken ook uitstekende koks te zijn!

9 november 2019 is een dag die we niet snel zullen vergeten. Want zelden was een Lions evenement uitdagender en risicovolelr; en zelden werd het met meer passie en inzet voorbereid. En zelden ook hebben zoveel Lions, hun partners en hun kinderen (met aanhang) eraan bijgedragen en er plezier aan beleefd.

Aanvankelijk werd op het plan om de traditionele jaarlijkse wijnproeverij in een nieuw jasje te steken door het op te luisteren met een exclusief diner van uitzonderlijk hoog culinair niveau voor maar liefst 100 hasten met de nodige scepsis gereageerd. Maar gaandeweg werd iedereen aangestoken door het enthousiasme waarmee Anne Marie Pors het plan te vuur en te zwaard verdedigde. En niet te vergeten, en de tomeloze energie van de beide chef koks Erwin Pors en Michiel Haverkorn van Rijsewijk, die het voortouw namen bij de concrete realisatie.

De samenstelling van het menu, het proefkoken, de inkoop, het managen van de kookteams, de afstemming over de locatie, kortom de hele organisatie, ze zijn er maanden met een klein team intensief mee bezig geweest. En wat werd het een succes!

Op de grote dag traden de verschillende kookteams volgens strak schema aan in de professionele kookstudio van John geven Studio's, waar beneden 's avonds ook het diner werd gegeven, om aldaar onder leiding van beide chefs en hun assistenten hun werkzaamheden te verrichten. Dat was voor velen op zich al een hele gebeurtenis; heel gezellig en vooral geweldig leerzaam.

's Avonds werden de gasten eerst uitvoerig onthaald op de wijnproeverij, die weer uitstekend werd verzorgd door onze vaste hofleverancier Van Eyk Wijnkelders uit Helmond. Daarna kon men getuige zijn van een logistieke prestatie van formaat: voor 100 couverts werden in no time 5 gangen uitgeserveerd; en alles warm op tafel, dankzij de enorme inzet van vooral de jeugd!

Om zo veel mogelijk geld te genereren voor de twee goede doelen, zijn de recepten samengevoegd in een boekje dat ook te koop was. De totale opbrengst van de avond ging enerzijds naar Desert Lions Conservation in Namibie. Een organisatie die al 20 jaar het gedrag van woestijnleeuwen bestudeert met als doel oplossingen te bieden voor het human-wildlife conflict. Nuenenaar Luuk Eikelboom, die nauw bij het project betrokken is, gaf er tussen de gangen door een interessante presentatie over. Het andere deel van de opbrengst ging naar de Stichting Intocht Sinterklaas Nuenen, om ook in 2019 de intocht van Sinterklaas in Nuenen mogelijk te maken.

Zoals de Nuenense Krant later schreef: "Gasten en Lions waren het er over eens: dit smaakt naar meer! De verwachtingen zijn voor de komende jaren wat dit betreft dan ook hoog gespannen"