14/05/2016

Op dinsdag 19 april bezochten we A. van Liempd Sloopbedrijven B.V. in Sint-Oedenrode. Een koploper en omdenker in de doorgaans conservatieve sloopbranche. Slopen is bij hem niet het einde maar vaak juist het begin van een nieuw bouwproces.

Grof geweld

Bij slopen denken veel mensen aan grote sloperskogels, explosieven en met grof geweld instortende gebouwen. Opstijgende stofwolken en grote afvalstromen die afgevoerd worden naar de stort. Kortom, aan een nu niet bepaald een fijnzinnige, technisch hoogwaardige en duurzame branche.

Anders

A. van Liempd Sloopbedrijven gaat heel anders te werk. De gebouwen worden op een veel fijnzinnigere en duurzamere manier ontdaan van herbruikbare materialen. Voorafgaand aan de sloop wordt ieder gebouw nauwkeurig bestudeerd en wordt goed bekeken welke (her)bruikbare materialen uit het gebouw “geoogst” kunnen worden. Speciale Caterpillar machines trekken vervolgens met chirurgische precisie de herbruikbare afvalstoffen uit de gebouwen. Alleen als het echt nodig is, komt de dynamietstaaf tevoorschijn. In dat geval gaat het echter om implosies en niet om explosies.

Nieuwe grondstoffen

Op deze manier wordt veel meer herbruikbaar materiaal terug gewonnen. Materiaal dat vervolgens weer gebruikt kan worden bij de constructie van nieuwe gebouwen. Vandaar het motto van Van Liempd: wij slopen niet, wij delven nieuwe grondstoffen!

Tweede leven

Van Liempd probeert de geoogste materialen zoveel mogelijk een tweede leven te geven. Daarbij valt te denken aan meubels, huisjes en bedrijfsinrichtingen. Ook het puin, dat wordt verwerkt tot puingranulaat, wordt zoveel als mogelijk gerecycled.

Bar

Aan het einde van de presentatie werd de dorst van de gastheer en diens gasten gelest in de sfeervolle bar op de eerste etage van diens bedrijf. Daar liet onze gastheer zien dat hij niet alleen een bevlogen en duurzame ondernemer is maar ook een sympathieke en gezellige gesprekspartner die ook nog eens lid bleek te zijn van de Lionsclub Sint-Oedenrode.