20/09/2019

Na een afwezigheid van een aantal jaren hebben we weer deelgenomen aan het jaarliijkse peaceposter project van Lions International. En daar was een goede aan leiding voor: de viering van 75 jaar leven in vrijheid. Een onderwerp dat op de basisscholen behoorlijk in de bekangstelling stond.

De bezoeken van Hubert von Heijden en Hans Dautsenberg aan de groepen 8 van de Nuenense basisscholen waren dan ook een groot succes. Hubert legde uit hoe de kinderen aan de wedstrijd konden deelnemen, door in tekeningen weer te geven wat het betekent om nu in vrijheid te mogen leven. Hans vertelde spannende verhalen uit zijn eigen jeugd, toe hij tijdens de oorlog in Zuid-Limburg woonde.

De ingezonden posters werden tentoongesteld in Het Klooster; waar de kunstwerken onder leiding van een deskundige jury bestaande uit Jacco Schouten, Marie Louise Nijsing en de jeugdburgemeester Luuk van Nieuwenhuijzen werden gejureerd. Tijdens de bevrijdingsweek op 20 september 2019 werden de winnaars in aanwezigheid van pers en belangstellenden in de kiosk in het Park van Nuenen feestelijk bekend gemaakt.